Wetenschappelijke publicaties op de elektronische snelweg

De aërodynamica van de gemotoriseerde koets

Frédérique Harmsze (navigatie onderaan)

-----

De metafoor van de gemotoriseerde koets

Wanneer er een nieuwe technologie opkomt, wordt ermee gespeeld en geëxperimenteerd. Ik neem aan dat velen zich in de negentiende eeuw net zo vermaakt hebben met de stoommachine, als wij nu met de computer en het Net. In de loop van deze beginfase van leering ende vermaeck krijgen de serieuze toepassingen van het speelgoed de overhand. In de vorige eeuw wilde men de nieuwe machinetechniek wilde gebruiken voor transport. Het resultaat was, onder andere, de verbouwing van de koets tot auto. Net zo proberen wij nu de netwerktechnologie toe te passen op het publikatieproces, hoewel de elektronische snelweg nu vooral wordt gebruikt door zondagsrijders.

Die verbouwing van de koets leverde echter geen kant en klaar bruikbare auto. De eerste gemotoriseerde koets zal net zomin een doorslaggevende verbetering zijn geweest ten opzichte van de bestaande situatie als de eerste elektronische artikelen. De evolutie van de auto - van gemotoriseerde koets tot bolide - is een aardige metafoor voor de ontwikkeling van het elektronische artikel. Het elektronische artikel wordt immers geacht even soepel te bewegen over de eveneens metaforische elektronische snelweg als een Ferrari over het asfalt.

De eerste auto's hadden nog steeds de vorm van een koets. Alleen waren de levende paarden vervangen door motorische paardekrachten. De vorm veranderde toen men het ontwerp begon aan te passen aan de specifieke eigenschappen van de nieuwe technologie . De motorisering maakte de snelheid van de auto veel groter dan die van een paard en wagen, zodat de aërodynamica een rol ging spelen. Daarmee werd koetsmodel met de treeplank en andere uitsteeksels minder geschikt. Zo kreeg de auto zijn eigen aërodynamische "druppelvorm".

---- inhoudsopgave Naar de inhoudsopgave van dit artikel




Back to the Communication in Physics Project home page home.

Additions, corrections and comments concerning these pages are always welcome.. Please send them to: harmsze@phys.uva.nl. Contact webmaster@phys.uva.nl if you have problems with the server.
Last modifications on: 27-5 1996